یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: ایران، یا منطقه تحت نفوذ اعلیحضرت تزار همه روسیه!

هشتم فوریه سال‌1908 (19‌بهمن) دولت روسیه در پی دادن اخطار به دولت عثمانی (ترکیه) مبنی بر اینکه  نیروهایش را از مرز ایران باز گرداند ،به اعزام واحدهای تازه نفس به مرزهای عثمانی دست زد.

این هشدار یک سال و 5ماه و 8 روز پس از امضای معاهده مورخ‌31 اوت 1907 انگلستان و روسیه معروف به موافقت‌نامه سن پترزبورگ مبنی بر تقسیم ایران میان این دو قدرت اروپایی به عثمانی داده شد. دولت مسکو در اخطاریه خود به دولت استانبول به جای بردن نام ایران نوشته بود: منطقه تحت نفوذ اعلیحضرت تزار همه روسیه!

تیغ جلاد انگلیسی برگردن ملکه اسکاتلند

هشتم فوریه سال‌1587، 8روز پس از امضای حکم اعدام ماری‌استیوارت، ملکه اسکاتلند از سوی الیزابت یکم ملکه انگلستان (اینگلند)، وی گردن‌زده شد. انگلیسی‌ها ملکه اسکاتلند را متهم کرده بودند که مخفیانه از پادشاه کاتولیک مذهب اسپانیا خواسته بود که به انگلستان لشکر بکشد و این سرزمین را تصرف کند.

در آن زمان اسکاتلند استقلال داشت. ملکه ماری پس از ازدواج با پادشاه فرانسه کاتولیک شده بود و بعد از فوت شوهر حاضر به دست کشیدن از این مذهب که انگلیسی‌ها با آن مخالفت داشتند، نشده بود.

سالمرگ هولاگوخان

هولاگوخان-  ایلخان متصرفات مغولان در آسیای غربی و از جمله ایران- هشتم فوریه 1265‌میلادی در 48‌سالگی درگذشت و در جزیره کبود واقع در دریاچه ارومیه دفن شد. (اعراب «هلاکو» می‌نویسند زیرا که «گ» ندارند).

وی که نوه چنگیز و برادر قوبیلای قاآن (خان بزرگ‌تر مغولان و خاقان چین) بود در طول ایلخانی خود، بین النهرین، سوریه و قسمت‌های دیگری از آناتولی را تصرف کرد، شهر بغداد را در دهم فوریه‌1258 و شهر دمشق را در یکم مارس‌1260 میلادی تصرف، قتل عام و ویران ساخت و به خلافت «اسمی» عباسیان (در بغداد) و حکومت ایّوبیان (برسوریه) پایان داد ولی ارتش او در سوم سپتامبر‌1260 در ناحیه «عین جالوت» از نیروهای سلطان مصر (مملوک) شکست خورد و فلسطین و بیشتر سوریه را از دست داد و به شرق فرات عقب نشست.

هولاگو (هلاکو) که مادرش مسیحی نسطوری و زنش (دوقوز خاتون) نیز از مسیحیان بود از حمایت مسیحیان منطقه و اروپا برخوردار بود و با سلاطین فرنگ و پاپ مکاتبه داشت.

شبیخون ناوگان ژاپن به پورت آرتور، جنگ دو دولت و ابرقدرت شدن ژاپن

سحرگاه هشتم فوریه سال‌1904، بدون صدور اعلان جنگ، ناوگان ژاپن که با کمک انگلستان نوسازی شده بود به ناوگان روسیه در پورت آرتور (سیبری) حمله غافلگیرانه برد؛ درست همانند حمله‌ای که 37‌سال بعد به پرل هاربور کرد.

ناآرامی و تظاهرات در سن‌پترزبورگ این فرصت را به ژاپنی‌ها داده بود که روسیه را در خاور دور مورد تعرض نظامی قراردهند. با این حمله، ناوگان روسیه در خاور دور درهم کوبیده شد و ژاپنی‌ها با تصرف پورت آرتور در سیبری نیروی زمینی پیاده کردند و در قلمرو روسیه دست به پیشروی زدند.

جنگ ژاپن و روسیه که تا سال‌1905 طول کشید و به شکست روسیه انجامید تظاهرات خیابانی ناراضیان روس را به یک رشته انقلاب پیاپی تبدیل کرد که بالاخره به اضمحلال نظام سلطنتی این کشور انجامید.

تعرض ژاپن به سیبری هدف امپریالیستی داشت. ژاپنی‌ها از طریق لندن متوجه شده بودند که تزار روسیه به منچوری چین و نیز شمال شبه جزیره کره چشم طمع دارد و طرح شبیخون به پورت آرتور یک پیشدستی و عقب راندن روسیه از خاور دور بود.
www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 101173

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز